دستورالعمل ها و الزامات سازمان آتش نشانی تهران و سازمان نظام مهندسی در رابطه با استخر و فضاهای پیرامونی استخر چیست ؟

الف) نقطه نظرات و الزامات آتش نشانی تهران :
* سیم کشی استخرهای سرپوشیده اعم از روکار و توکار تنها با استفاده از لوله پلاستیکی سخت مجاز می باشد. (شرکت مشاور آتش نشانی وظیفه دارد مطالب فوق را به سازنده یادآوری نماید)
* تجهیزات بکار رفته در استخرهای سرپوشیده اعم از چراغ ها، جعبه تقسیم ها، کلید ها، پریزها و غیره همگی باید از نوع ضد آب باشد. (شرکت مشاور آتشنشانی وظیفه دارد مطالب فوق را به سازنده یادآوری نماید)
* روشنایی مورد استفاده در استخرها باید دارای قاب و حفاظ ایمنی از نوع ضد آب و رطوبت باشد. (شرکت مشاور آتش نشانی وظیفه دارد مطالب فوق را به سازنده یادآوری نماید)
* روشنایی های استخر ( مخزن استخر) باید از نوع ضد آب و از نوع ولتاژ پایین 12 الی 24 ولت باشد. (شرکت مشاور آتشنشانی وظیفه دارد مطالب فوق را به سازنده یادآوری نماید)
* قابلیت تخلیه تمامی حجم آب مخزن باید با تمهیدات مناسب از جمله هدایت آن به آب های سطحی و یا آب های زیر زمین فراهم گردد. (شرکت مشاور آتش نشانی وظیفه دارد مطالب فوق را به سازنده یادآوری نماید)

استخر و فضای پیرامونی

* رعایت دقیق آیین نامه اجرایی فدراسیون نجات غریق در احداث و بهره برداری اماکن شنا و ورزش های آبی در خصوص استخر های عمومی الزامیست. (شرکت مشاور آتشنشانی وظیفه دارد نکته مذکور را به سازنده یادآوری نماید)
* نصب طناب های مشخص کننده عمق استخر در فواصل 90 الی 180 سانتی متری الزامی است. (شرکت مشاور آتشنشانی وظیفه دارد مطالب فوق را به سازنده یادآوری نماید)
* تجهیز نمودن استخر به حداقل 5 عدد جلیقه نجات الزامی است. (شرکت مشاور آتش نشانی وظیفه دارد مورد فوق را به سازنده یادآوری نماید)
استفاده از استخر به عنوان منبع ذخيره آب آتش نشاني مجاز نمي باشد. (شرکت مشاور آتشنشانی وظیفه دارد نکته ذکر شده را به سازنده یادآوری نماید)
* دستگیره ممتد با قطر مناسب در اضلاع داخل استخر نصب شود. (شرکت مشاور آتش نشانی وظیفه دارد مطلب بیان شده را به سازنده ابلاغ نماید)
* از نقطه نظر سازمان آتش نشانی تهران بار تصرف فضای داخل استخر 4.6 متر به ازای هر متصرف بوده و محوطه اطراف استخر از جمله سالن جیم و یا سالن ورزش بدون دستگاه و محوطه پیرامونی استخر دارای بار تصرف 1.4 متر به ازای هر متصرف می باشد. (شرکت مشاور آتشنشانی وظیفه دارد مورد مذکور را به سازنده یادآوری نماید)
* در صورتی که مساحت استخر و فضای پیرامونی آن بیش از 230 متر باشد، آن کاربری از دیدگاه سازمان آتش نشانی الزام به نصب 2 درب خروج ( راه خروج ) با رعایت نیم قطربزرگ ( 2/D ) فاصله از یکدیگر می باشد.
به صورت کلی یادآوری و ابلاغ تمامی نکات فوق به سازنده و کارفرما جزء وظایف شرکت مشاور آتش نشانی در تهران می باشد تا سازنده جهت اخذ تاییدیه نهایی از سازمان آتش نشانی تهران در پروسه اخذ پایان کار ساختمان خود دچار مشکل نشود.

شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما با داشتن کارشناسان و طراحان مجرب و با دانش و تیم اجرایی با تجربه و توانمند قادر است در کوتاهترین زمان ممکن و بهترین و مناسب ترین خدمات مشاوره را با کمترین هزینه ممکن به سازندگان و کارفرمایان محترم ارائه نماید.

ب) نقطه نظرات و الزامات سازمان نظام مهندسی :
طبق مبحث 4 صفحه ی 76 بند 4-5-13-2 محل استخر و دیگر امکانات ورزشی در ساختمان یا محوطه ی آن که دارای سند تفکیکی مجزا نباشند، جزو مشاعات ساختمان است.
استخرهای واقع در طبقات زیرین ساختمان ها، نباید در کنار بنا و چسبیده به مرز مالکیت آن ساختمان شوند. فاصله دیوارهای این استخرها از مرز مالکیت زمین در وجوه مختلف باید حداقل 2 متر و در طرف معبر عمومی حداقل 3 متر باشد.
در دورتادور تمام استخرها، باید مسیر حرکتی بدون مانع و غیرلغذنده با عرض حداقل 1/20 متر پیش بینی شود. در استخرهای عمومی، بسته به تعداد افراد استفاده کننده، پهنای این مسیر افزایش می یابد.
در تمام استخرها باید حداقل یک وسیله خروج افراد از داخل استخر، مانند پله یا نردبان، پیش بینی شود.
تمام استخرهای شنا باید به تجهیزات تصفیه آب مجهز باشند. استخر باید مجهز به وسایل تخلیه آب باشد و آب باید به روش های مورد تایید شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان، بدون هیچ گونه صدمه به همسایگان و تاسیسات شهری تخلیه شود.
در اطراف استخرهای شنا باید وسایل نجات، مانند حلقه نجات، مهیا و در دسترس باشد.
چنانچه ساختمان دارای سونای خشک باشد، باید دارای حداقل یک در با قابلیت بازشدن از هر دو سو، یک پنجره با ابعاد حداقل 0/50 * 0/30 متر در ارتفاع دید و یک دریچه تهویه مطابق الزامات مبحث چهاردهم مقررات ملی ساختمان باشد. نصب تاسیسات الکتریکی در این نوع سونا، به منظور جلوگیری از ایجاد خطر برای استفاده کنندگان و همچنین محافظت در برابر حریق، باید با مقررات ایمنی مربوط در مباحث سوم، سیزدهم و چهاردهم مقررات ملی ساختمان منطبق باشد.
در نصب و احداث فضای سونای بخار، علاوه بر رعایت مقررات مربوط به فضاهای بهداشتی، باید تمام دیوارها، کف و سقف با روش های مناسب و مطمئن بخاربندی شوند، به گونه ای که خطر ایجاد میعان در داخل جداره ها نیز وجود نداشته باشد. تاسیسات الکتریکی در این فضاها باید از نوع مقاوم در برابر نفوذ بخار و منطبق با مقررات مبحث سیزدهم باشد.
در تمام استخرهای سرپوشیده باید بسته به نوع استفاده و تعداد استفاده کننده گان، راه یا راه های خروج به تعداد و اندازه کافی مطابق مبحث سوم مقررات ملی ساختمان فراهم باشد. در استخرهای سرپوشیده عمومی، تامین حداقل دو راه خروج مطابق مقررات مبحث سوم الزامی است.
تمام بخش های استخر و تاسیسات مکانیکی متعلق به آن باید با الزامات مباحث چهاردهم و شانزدهم مقررات ملی ساختمان منطبق باشد.
طبق مبحث 19 صفحه ی 61 بند 19-4-3-8 : در استخرهای واقع در هوای آزاد، در صورت استفاده از آب گرم، استفاده از پوشش مناسب، که تبادل حرارت آب را محدود و از تبخیر آن جلوگیری کند، الزامی است. این پوشش باید مقاومت حرارتی بیش از 0/5 (m2.k/w) و گسیلندگی سطح در تماس با هوای کمتر از 2/0 داشته باشد. علاوه بر این، لازم است در این نوع استخرها تمهیدات لازم در نظر گرفته شود تا آب استخر از 28 درجه سلسیوس بیشتر نشود. (جکوزی ها و استخرهای درمانی از این امر مستثنی هستند)
طبق مبحث 14 صفحه ی 43 بند 14-4-4-5 قسمت ب : بازگردانی هوای استخر سرپوشیده و فضای جنبی آن مجاز نیست، مگر آنکه هوا به اندازه ای رطوبت زدائی شود که رطوبت نسبی فضای استخر را به 60% یا پایین تر برساند. بازگردانی این هوا به فضاهای دیگر ساختمان مجاز نمی باشد.
طبق مبحث 16 صفحه ی 91 بند 16-4-2-7 : انتقال فاضلاب خروجی از دستگاه ها و لوازم مربوط با تاسیسات آبیاری فضای سبز، استخر شنا، لوله تخلیه شیر اطمینان، ضد عفونی و استریل، به لوله کشی فاضلاب ساختمان باید با فاصله هوایی و از نوع غیر مستقیم باشد.
طبق مبحث 17 صفحه ی 60 بند17-7-2-3 : نصب هر نوع وسیله گازسوز در حمام، رختکن، سرویس های بهداشتی و محوطه سونا، استخر و جکوزی ممنوع است.
طبق مبحث 22 صفحه ی 25 بند 22-3-5 : استخرهای خصوصی، سالن هایی که از چشمه های آب معدنی استفاده می کنند و جکوزی ها که عمق آب در آن ها بیشتر از 600 میلی متر باشد، باید به طور کامل توسط یک نرده یا حفاظ به ارتفاع 1/2 متر از سطح زمین در اطراف استخر حفاظت شوند. درب های این نرده ها یا حفاظ ها باید به طور خودکار بسته و به هم جفت شوند و در صورتی که ارتفاعی کمتر از 1/4 متر داشته باشد، دستگاه آزاد کردن قفل آن ها باید در قسمت داخلی در و به سمت استخر قرار گیرد. درب های خودکار ورودی باید به گونه ای نگهداری شوند که از فاصله 150 میلی متری بازوی در به راحتی بسته و چفت شوند. هیچ حفاظ استخری نباید به گونه ای تعویض یا برچیده شود که امنیت حفاظتی استخر را کاهش دهد.
طبق مبحث 13 صفحه ی 134 بند 13-10-7 : در محیط سونای بخار نصب هرگونه تجهیزات الکتریکی بغیر از چراغ روشنایی مجاز نمی باشد.
* عمق دفن لوله کشی و سیم کشی در محیط سونای بخار حداقل 5 سانتی متر می باشد.
* نصب منبع تغذیه SELV و کلید قطع و وصل چراغ در محیط سونای بخار مجاز نمی باشد.
* درجه حفاظت چراغ روشنایی سونای بخار باید برابرIPX7 انتخاب شود.

طبق مبحث 13 صفحه ی 132 دستور العمل مربوط به استخر و محوطه استخر :
* موتورخانه و مشعل ها خارج از محوطه استخر مستقر گردند.
* سيستم برق تا ارتفاع 2/2 متر بصورت 12 ولت و عدم بهره برداري از 220 ولت و از ارتفاع بالاي 2/2 متر در صورت استفاده از 220 ولت از نوع حفاظت شده و مجهز به کليدF1 مستقل باشد.
* در نظر گرفتن روشنائي اضطراري 12 ولت تغذيه از باتري با شارژر و رلة اتوماتيک
* جداسازي محوطه استخر بوسيله در قفل دار سوئيچي از ديگر قسمت هاي ساختمان ضروري مي باشد
* در بالا و اطراف سکوي شيرجه ( دايو ) تا فاصله حداقل به 3 متر عدم بهره برداري از برق 220 ولت و از ولتاژ حداکثر 12 ولت بهره برداري شود.
* کليه شيشه هاي مشرف به استخر و رختکن از نوع سکوريت انتخاب گردد.
* کف سازي محوطه استخر لغزنده نباشد.
* سيستم گرمايشي بصورت حرارت مرکزي تغذيه گردد.

 

به صورت کلی یادآوری و ابلاغ تمامی نکات فوق به سازنده و کارفرما جزء وظایف شرکت مشاور آتش نشانی در تهران می باشد تا سازنده جهت اخذ تاییدیه نهایی از سازمان آتش نشانی تهران در پروسه اخذ پایان کار ساختمان خود دچار مشکل نشود.
در رابطه با انجام سرویس و نگهداری دو سالانه ساختمان ها جهت اخذ تاییدیه نهایی از سازمان آتشنشانی تهران منوط به انتخاب شرکت مورد تایید سازمان آتش نشانی تهران در وندور لیست سازمان آتش نشانی تهران می باشد.
یکی از امتیازات شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما مناسب بودن هزینه اخذ تاییدیه آتشنشانی نسبت به تعرفه اعلام شده انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای ایمنی و مهندسی حریق استان تهران و ارائه مشاوره رایگان آتش نشانی می باشد.
شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما با داشتن کارشناسان و طراحان مجرب و با دانش و تیم اجرایی با تجربه و توانمند قادر است در کوتاهترین زمان ممکن ، بهترین و مناسب ترین خدمات مشاوره رایگان را در خصوص اگزاست اعم از طراحی اگزاست پارکینگ ، سیستم تخلیه دود پارکینگ ، سیستم مدیریت دود پارکینگ ، انجام تست دود اگزاست پارکینگ ، خرید تجهیزات اگزاست پارکینگ ،خرید فن های اگزاست F300 ، خرید جت فن F300 ، ساخت تابلو برق اگزاست ، خرید موتور دمپر اگزاست ، ساخت دمپر اگزاست و خرید سنسور مونوکسید کربن پارکینگ به سازندگان و کارفرمایان محترم ارائه نماید.
همچنین شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما توانایی آن را دارد که به کارفرمایان محترم در زمینه تامین تجهیزات سیستم اطفاء حریق از جمله اسپرینکلر ، شیرآلات ابتدای خط ، زون کنترل ولو ، جعبه آتش نشانی ، بوستر پمپ آتش نشانی ، کپسول های آتش نشانی BCو کپسول های آتش نشانی ABC و بهینه سازی طراحی سیستم اطفاء حریق به وسیله نرم افزار های محاسبات هیدرولیک اطفاء حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی مانند اتواسپرینک (Autosprink ) یاری رساند .
لازم به ذکر است شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما در زمینه تامین تجهیزات سیستم اعلام حریق از جمله دتکتورهای اعلام حریق متعارف ، دتکتورهای اعلام حریق آدرس پذیر،سنسورهای مونوکسید کربن Co ، سنسورهای دودی موضعی ، سنسور های اعلام حریق حرارتی موضعی ، شاسی اعلام حریق ، آژیر اعلام حریق ، پنل اعلام حریق مرکزی متعارف ، پنل اعلام حریق مرکزی کانونشنال Conventional ، پنل اعلام حریق مرکزی آدرس پذیر Addressable فعالیت دارد که همگی آن ها مورد تایید سازمان آتش نشانی تهران می باشند .