از ما بپرسید






    سوالات شما
    _

    آیا شما سوالی دارید؟

    لطفا سوالات زیر را بخوانید و اگر پاسختان را پیدا نکردید، لطفا سؤال خود مطرح کنید، ما در اسرع وقت به شما پاسخ خواهیم داد.

    سوالات متداول در حوزه آتش نشانی

    1- لزوم انتخاب شرکت مشاور آتش نشانی در مراحل ساخت ساختمان چیست؟

    بر اساس قانون تمام مراحل ساخت ساختمان توسط سازنده و مالکین باید از طریق دفتر خدمات الکترونیک شهر تهران واقع در مناطق 22 گانه انجام شود، بر این اساس سازنده الزام دارد با از مراجعه به سایت سازمان آتش نشانی تهران، در قسمت شرکت های مورد تایید وندورلیست آن سازمان محترم، شرکت مشاور آتش نشانی خود را انتخاب نموده و با شرکت مذکور قرارداد مشاوره و نظارت عقد نماید.

    پس از عقد قرارداد با شرکت مشاور مورد تایید سازمان آتش نشانی، از شرکت مذکور فرم تعیین شرکت مجری را دریافت ، و فرم مذکور را به مدیر فنی دفتر خدمات الکترونیک شهر جهت تعیین شرکت مشاور آتش نشانی ساختمان ارئه می نمایید.

    لازم به ذکر است فرم مذکور دارای گزینه های مختلفی اعم از ایمنی در معماری، سیستم اعلام حریق ،سیستم اطفاء حریق و یا اگزاست بوده که طبعا سازنده می تواند فقط در یک زمینه خاص با شرکت مذکور قرارداد عقد نماید و به ایشان در دفتر خدمات الکترونیک شهر تهران دسترسی بدهد.

    یادآوری می شود در صورت عدم انتخاب و معرفی شرکت مشاور آتش نشانی به دفتر خدمات الکترونیک شهر، سازنده نخواهد توانست هیچ گونه اقدامی در رابطه با اخذ تاییدیه آتش نشانی در هر یک از  مراحل پایان کار را انجام دهد.

    شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما این توانایی را دارد که در کوتاهترین زمان، بهترین سرویس مهندسی با مناسبترین قیمت را به شما سازنده محترم ارائه نماید

    2- از چه طریقی می توان شرکت های مشاور آتش نشانی را جستجو و انتخاب نمود؟

    با عنایت به اینکه بدون انتخاب شرکت مشاور آتش نشانی و معرفی آن به دفتر خدمات الکترونیک شهر، سازنده از نظر قانونی نمی تواند اقدامی در زمینه اخذ تاییدیه آتش نشانی در مراحل نقشه های اعلام و اطفاء حریق و پایان کار نماید .

    و با توجه به قانون سازمان آتش نشانی تهران در رابطه با الزام انجام تمامی امور ساختمان اعم از دریافت و ارسال عدم خلاف، اخذ تاییدیه نقشه های اعلام و اطفاء حریق و پایان کار صرفا از طریق شرکت مشاور آتش نشانی و سامانه بازرسی جامع شهرداری تهران ، سازنده الزام دارد با مراجعه به سایت آتش نشانی تهران و با ورود به قسمت معاونت و پیشگیری، در قسمت شرکت های مجری مورد تایید آن سازمان محترم، شرکت مشاور مورد نظر خود را جستجو و انتخاب کند.

    لازم به ذکر است در سایت مذکور نام شرکت ، شماره تماس و آدرس قید شده و سازنده می تواند با انتخاب و مراجعه به شرکت مورد نظر خود اقدام به عقد قرارداد نموده و با دریافت معرفی نامه از ایشان، شرکت مورد نظر را به دفتر خدمات الکترونیک شهر معرفی می نمایید.

    شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما این توانایی را دارد که در کوتاهترین زمان، بهترین سرویس مهندسی با مناسبترین قیمت را به شما سازنده محترم ارائه نماید

    3- بهترین زمان برای عقد قرارداد با شرکت مشاور آتش نشانی در چه مرحله ای از ساخت می باشد؟

    اصولا سازنده ها در مراحل ساخت ساختمان با مشکلات و مسائلی از جمله معماری، تاسیسات مکانیکی و برق ساختمان مواجه هستند که حال باید به مشکلات مذکور موارد ایمتی و آتش نشانی را نیز اضافه نمود.

    با عنایت به اینکه هر ساختمان دارای دستوالعمل آتش نشانی مخصوص خود در انتهای پروانه تخریب و نوسازی می باشد که ایشان را ملزم به رعایت موارد ایمنی در معماری، انجام سیستم اطفاء حریق (لوله کشی اسپرینکلر)، انجام سیستم برق(سیم کشی برق ساختمان)، سیستم کنترل دود پارکینگ ها و ... می کند، بهتر است همزمان با طراحی نقشه های معماری و قبل از ارائه نقشه های مذکور به دفاتر خدمات الکترونیک شهرتهران ، سازنده اقدام به انتخاب شرکت مشاور آتش نشانی خود نماید.

    لازم به ذکر است شرکت مشاور آتش نشانی می تواند با آگاهی خود از موارد و الزامات ایمنی در معماری منطبق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ویرایش 95، به سازنده و طراح نقشه های معماری ساختمان یاری رسانده، تا هم الزامات مذکور را در نقشه های معماری بررسی نماید و هم با یادآوری نکات کلیدی باعث سبک تر شدن دستورالعمل آتش نشانی ملک گردد.

    شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما این توانایی را دارد که در کوتاهترین زمان، بهترین سرویس مهندسی با مناسبترین قیمت را به شما سازنده محترم ارائه نماید

    4- کدام ساختمان ها الزام به رعایت موارد و الزامات آتش نشانی دارند؟

    به صورت کلی هر ساختمانی که یکی از موارد ذیل را داشته باشد ملزم به انجام امور ایمنی و آتش نشانی در تهران می باشد:

    1-ساختمان هایی که در انتهای پروانه تخریب و نوسازی آن ها دستورالعمل آتش نشانی وجود دارد.

    2-ساختمان هایی که نقشه های اتوکد معماری آن ها قبل از صدور پروانه ساختمان جهت بررسی و تایید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک شهر برای سازمان آتش نشانی تهران ارسال می شود.

    3-ساختمان هایی که در نقشه های تاسیسات فاز یک شهرداری و یا نقشه های تاسیسات و برق فاز دو نظام مهندسی آن ها موارد معماری،اعلام حریق ،اطفاء حریق و یا اگزاست توسط طراح دیده شده و مورد تایید ارگان های مذکور قرار گرفته است.

    4-ساختمان هایی که در پروانه تخریب و نوسازی آنها، شهرداری تهران سازنده ، مالک و یا مهندسین ناظر را ملزم به رعایت موارد ایمنی و آتش نشانی نموده است.

    لازم به ذکر است پیرو تفاهم نامه فی مابین معاونت خدمات شهری تهران و معاونت شهرسازی و معماری تهران و سازمان آتش نشانی تهران از تاریخ 17/02/1399  اجرای ظوابط ایمنی و آتش نشانی برای همه ی ساختمان ها و صراحتا برای ساختمان های زیر شش طبقه نیز الزامی می باشد و تمامی پروانه هایی که بعد از تاریخ مذکور صادر شده اند دارای دستورالعمل و نقشه های تایید شده می باشند.

    لازم به ذکر است سازمان آتش نشانی تهران طی پیامی به تاریخ 24/09/1400 ، بررسی، بازدید و کنترل اجرای ظوابط در این ساختمان ها را در دستور کار قرارداده است، و در صورت مشاهده تخلف و مغایرت در اجرای ظوابط ایمنی و اتش نشانی با دستورالعمل ساختمان با شرکت مشاور،سازنده و مهندسین ناظر از طریق نمادهای ذیصلاح برخورد خواهد نمود.

    شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما این توانایی را دارد که در کوتاهترین زمان، بهترین سرویس مهندسی با مناسبترین قیمت را به شما سازنده محترم ارائه نماید

    سایر سوالات در حوزه آتش نشانی

    5-در انتخاب شرکت مشاور آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه نمود؟

    به صورت کلی سازنده باید در انتخاب شرکت مشاور آتش نشانی خود به موارد ذیل توجه نماید:

    1- شرکت منتخب باید مورد تایید سازمان آتش نشانی تهران بوده و نام آن در وندورلیست سازمان آتش نشانی تهران وجود داشته باشد .

    2-ترجیحا نزدیک بودن منطقه و لوکیشن شرکت مشاور آتش نشانی به ساختمان شما امتیاز و مزیت بزرگی به حساب خواهد آمد.

    3-شرکت انتخابی شما باید رزومه قابل قبول در اندازه و مقیاس پروژه شما را داشته باشد و موفق به اخذ تاییدیه توسط سازمان آتش نشانی تهران را دریافت نموده باشد.

    4-مراجعه حضوری کارشناسان شرکت مذکور و ارزیابی معلومات و اطلاعات آنها توسط مهندسین مسئول پروژه و سازنده محترم.

    5-ارسال نقشه های معماری ساختمان برای شرکت مذکور و دریافت شرح خدمات مهندسی و مراحل اخذ تاییدیه نهایی آتش نشانی از آن شرکت مذکور

    6-جستجو نمودن شرکت های معتبر مشاوره آتش نشانی از همکاران و سازنده های مورد تایید

    7-مراجعه به سازمان آتش نشانی تهران و استعلام حضوری شرکت مذکور از قسمت مطالعات سازمان آتش نشانی تهران

    یادآوری می شود با توجه به متراژ ومختصات  ویژه پروژه ها به موارد فوق می توان شرایط دیگری را نیز اضافه نمود که ما اینجا فقط به تعدادی از آنها اشاره نمودیم.

    شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نبما این توانایی را دارد که در کوتاه ترین زمان ،بهترین سرویس مهندسی با مناسب ترین قیمت را به شما سازنده محترم ارائه نماید

    6-وظایف شرکت مشاور آتش نشانی چیست؟

    به صورت کلی شرکت های مشاور آتش نشانی دارای وظایفی هستند که منوط به نوع و شکل قرارداد آنها با سازندگان، وظایف آن ها به شرح ذیل خواهد بود:

    1-شرکت مشاور آتش نشانی وظیفه دارد در هر زمانی که فعالیت خود را آغاز نمود،نقشه های ازبیلت معماری ساختمان را با نقشه های مصوب معماری پروانه تخریب و نوسازی ساختمان مقایسه نموده و در صورت وجود تغییرات احتمالی، موارد را با الزامات موجود در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان تطبیق نموده و مشکلات احتمالی موجود را به صورت کتبی و شفاهی به سازنده و یا مسئول پروژه اعلام نماید.

    2-شرکت مشاور آتش نشانی موظف است دستورالعمل آتش نشانی ساختمان را به صورت کامل مطالعه نموده و تمام نکات موجود در دستورالعمل ساختمان اعم از معماری، اعلام حریق، اطفاءحریق، سیستم کنترل دود اگزاست و یا پوشش های مقاوم حریق را به صورت کتبی و شفاهی به سازنده و یا مسئول پروژه اعلام نماید.

    لازم به ذکر است ممکن است بعضی از موارد ایمنی که نیاز است سازنده رعایت نماید در دستورالعمل آتش نشانی ساختمان نباشد و شرکت مشاور موظف است این نکات رابه صورت کتبی و شفاهی به سازنده ابلاغ نماید.

    3-شرکت مشاور آتش نشانی موظف است پس از دریافت نفشه های معماری ازبیلت از سازنده یا مسئول پروژه، اقدام به طراحی نقشه های اعلام و اطفاء حریق و سیستم کنترل دود پارکینگ ها نماید.

    یادآوری می شود بهتر است جهت جلوگیری از انجام اصلاحات و دوباره کاری قبل از شروع عملیات اجراء نقشه های مذکور بر روی هم منطبق شده و نقشه های نهایی جهت اجراء به اکیپ اجرایی ارائه شود.

    4-شرکت مشاور آتش نشانی موظف است به صورت ادواری از ساختمان باذدید نماید و موارد و نکات ایمنی و دستورالعمل آتش نشانی را به صورت کتبی و شفاهی به سازنده و مسئول پروژه ارائه نماید.

    5-شرکت مشاور آتش نشانی موظف است با مراجعه حضوری پروژه،نقشه های طراحی شده اطفاء حریق (لوله کشی اسپرینکلر) ، به همراه نکات کتبی الزامات سیستم لوله کشی را به اکیپ اجرایی اطفاء حریق ساختمان ارائه نماید و ایشان را نسبت به نحوه صحیح اجراء و نکات و ابهامات موجود در نقشه های طراحی شده اطفاء حریق و انتخاب بهترین مسیر برای رفع موانع احتمالی در اجرای هر چه بهتر سیستم اطفاءحریق پروژه آگاه نماید.

    6-شرکت مشاور آتش نشانی موظف است، نقشه های طراحی شده اعلام حریق (برق کشی اعلام حریق) ساختمان به همراه نکات کتبی و الزامات سیم کشی اعلام حریق را به اکیپ برقکار ساختمان ارائه نماید و ایشان را نسبت به نحوه صحیح سیم کشی،انتخاب نوع سیم و ابهامات موجود در نقشه های طراحی شده اعلام حریق و موانع احتمالی در اجرای هر چه بهتر سیستم مذکور آگاه نماید.

    7-در صورتی که پروژه به صورت اسکلت فلزی اجرا شده باشد نیاز است پوشش مقاوم حریق بر روی اسکلت ساختمان توسط اکیپ اجرایی سازنده انجام شود و شرکت مشاور آتش نشانی موظف است جهت پروژه مذکور از سازمان آتش نشانی تهران از طریق سامانه و کارتابل درخواست وقت بازدید نماید و نهایتا پس از بازدید های کارشناسان محترم آتش نشانی تهران جهت پروژه مذکور تاییدیه نهایی اجرای پوشش مقاوم حریق از سازمان آتش نشانی تهران را اخذ نماید.

    لازم به ذکر است در زمینه انجام پوشش های مقاوم حریق، شرکت هایی در سایت آتش نشانی تهران وجود دارند که به صورت تخصصی در زمینه تولید، اجرا و اخذ تاییدیه نهایی پوشش مشغول به فعالیت هستند.

    8-در صورتی که ساختمان الزام به انجام سیستم کنترل دود داشته باشد،شرکت مشاور آتش نشانی موظف است بر اساس ظوابط جاری سازمان آتش نشانی تهران و تاریخ صدور دستورالعمل آتش نشانی پروژه اقدام به طراحی نقشه های سیستم کنترل دود پارکینگ های پروژه نماید.نیاز است نقشه های فوق قبل از شروع عملیات اجرایی،قبلا توسط سازنده،مسئول پروژه و شرکت مشاور بررسی و چک شود تا از اصلاحات و تغییرات احتمالی و تداخل با سیستم اطفاء حریق و موارد معماری جلوگیری به عمل آید.

    9-شرکت مشاور موظف است تاییدیه نقشه های طراحی شده اعلام و اطفاء حریق و سیستم کنترل دود پارکینگ را قبل از شروع عملیات اجرایی از سازمان آتش نشانی تهران اخذ نموده و نقشه های تایید شده را به صورت کاغذ آ3 و واضح به سازنده و یا نماینده ایشامن جهت تحویل به اکیپ اجرایی پروژه،ارائه نماید.

    10-شرکت مشاور موظف است در صورتی که سازنده در هر مرحله از ساخت اقدام به تغییر نقشه و یا دریافت عدم خلاف از شهرداری تهران نمود،نقشه های معماری ازبیلت ایشان را پس از بررسی و رفع عیب احتمالی از طریق سامانه و کارتابل جهت اخذ تاییدیه به سازمان آتش نشانی تهران ارسال نماید.

    لازم به ذکر است موارد فوق فقط بخشی از تعهدات شرکت مشاور آتش نشانی بوده که به اختصار بیان شده و یادآوری می شود، موارد و وظایف و تعهدات شرکت مشاور به شرایط و قرارداد ایشان با سازنده ارتباط دارد.

    شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما این توانایی را دارد که در کوتاهترین زمان، بهترین سرویس مهندسی با مناسبترین قیمت را به شما سازنده محترم ارائه نماید

    7-نصب شیر خودکار قطع گاز حساس به زلزله و شیر قطع جریان اضافی در ساختمان الزامی دارد؟

    با عنایت به مندرجات مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان،نصب شیرخودکار قطع گاز حساس به زلزله و شیر قطع جریان اضافی تنها برای ساختمان های خاص الزامی بوده و این مقررات از تاریخ 1400/10/23 برای تمامی ساختمان هایی که تاکنون دستورالعمل دریافت کرده یا من بعد دریافت می نمایند، ملاک عمل کارشناسان معاونت پیشگیری قرار خواهد گرفت، ساختمان های خاص عبارتند از:

    1-ساختمان هایی که قابل استفاده بودن آنها پس از وقوع زلزله اهمیت خاص دارد و وقفه در بهره برداری از آنها به طور غیر مستقیم موجب افزایش تلفات و خسارات می شود. مانند: بیمارستان ها و مراکز آتش نشانی، تاسیسات برق رسانی، مراکز و تاسیسات آبرسانی، مراکز کمک رسانی و ....

    2-ساختمان ها و تاسیساتی که خرابی آنها موجب انتشار گسترده مواد سمی و مضر در کوتاه مدت و دراز مدت برای محیط زیست می شوند.

    3-ساختمان هایی که خرابی آنها سبب از دست رفتن ثروت ملی می گردد.مانند:موزه ها،کتابخانه ها و به طور کلی مراکزی که در آنها اسناد و مدارک ملی و یا آثار پر ارزش نگهداری می شود.

    4-ساختمان ها و تاسیسات صنعتی که خرابی آنها موجب آلودگی محیط زیست و یا آتش سوزی وسیع می شود.مانند:انباری های سوخت و مراکز گازرسانی

    لازم به ذکر است مطلب فوق پیام کارشناسان محترم آتش نشانی تهران به شرکت های مشاوره آتش نشانی شاغل در تهران در تاریخ 1400/10/23 بوده و اگر ساختمانی جزء دسته های ساختمان مذکور نبوده الزامی به اجرای شیر خودکار قطع گاز حساس به زلزله و شیر قطع جریان اضافی در ساختمان را ندارد

    8-یک واحد مسکونی و یا درمانی به صورت جداگانه و بدون همراهی با ساکنین ساختمان می تواند اقدام به اخذ تاییدیه از آتش نشانی تهران نماید؟

    به صورت کلی هر مسکونی و یا درمانی که اقدام به تغییر کاربری نماید و یا نیاز به اخذ تاییدیه از سازمان آتش نشانی تهران به صورت مستقل از ساختمان خود را داشته باشد می تواند با مراجعه به آتش نشانی تهران واقع در تقاطع خیابان آزادی و میمنت (پیشگیری از حریق سازمان آتش نشانی تهران) تشکیل پرونده جهت واحد خود نموده و درخواست اخذ تاییدیه نهایی از سازمان آتش نشانی تهران نماید.

    در این شرایط مقام مسئول پس از اعزام کارشناس به واحد برای واحد مذکور دستورالعمل آتش نشانی صادر نموده و سازنده موظف است پس از انجام تمامی موارد و الزامات داخل دستورالعمل اقدام به درخواست تاییدیه از سازمان آتش نشانی تهران نماید. در این مورد سازمان آتش نشانی تهران فقط جهت واحد مذکور تاییدیه آتش نشانی صادر نموده و نیازی به اخذ تاییدیه جهت کل ساختمان وجود ندارد.

    عملیات فوق توسط واحد اماکن سازمان آتش نشانی تهران و به نام تاییدیه جزء از کل انجام می شود.

    شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما این توانایی را دارد که در کوتاهترین زمان، بهترین سرویس مهندسی با مناسبترین قیمت را به شما سازنده محترم ارائه نماید.

    تاییدیه آتش نشانی جهت اخذ تاییدیه آتش تشانی برای مراکز درمانی، مطب ، بیمارستان