طراحی ، ساخت و نصب تابلو برق اگزاست پارکینگ (تابلو کنترل و مدیریت دود پارکینگ)

طراحی و ساخت تابلو برق اگزاست پارکینگ (تابلو کنترل و مدیریت دود پارکینگ) یکی از مهم ترین و حساس ترین قسمت های اجرای سامانه کنترل دود می باشد . به این دلیل که در این بخش باید تابلو بر اساس ضوابط و مقررات سازمان آتش نشانی استان تهران ساخته شود و اگر تمامی این ضوابط در آن رعایت نگردد در روز بازدید و تست دود سیستم اگزاست، تابلو برق اگزاست پارکینگ مورد تایید قرار نمی گیرد . از این رو ساخت این تابلو ها بهتر است توسط کارشناسانی که سابقه طراحی ، ساخت و تحویل به سازمان آتش نشانی تهران را دارند صورت پذیرد .

تابلو کنترل و مدیریت دود پارکینگ

تابلو کنترل و مدیریت دود پارکینگ

در صورتی که ساخت تابلو با سازندگان تابلو برقی که در زمینه تحویل به سازمان آتش نشانی استان تهران تجربه کافی را ندارند صورت گیرد در زمان تحویل به سازمان آتش نشانی امکان بروز مشکلات جبران ناپذیری برای شما وجود خواهد داشت .
لذا همواره توصیه می گردد قبل از عقد قرار داد ساخت تابلو برق اگزاست پارکینگ با تابلو ساز ها نمونه ایی از کارهای تحویل داده شده به سازمان آتش نشانی استان تهران را از آن ها در خواست نمایید .
(( جهت بازدید از نمونه تابلو های ساخته شده توسط شرکت مشاوره آتش نشانی رایان طراحان که منجر به اخذ تاییدیه آتش نشانی شده است، با مجموعه تماس حاصل فرمایید ))

در حال حاضر طراحی اصولی تابلو برق اگزاست پارکینگ می تواند تاثیر بسزایی در قیمت تمام شده آن داشته باشد . به گونه ایی که اگر در زمان طراحی سناریوی حریق با در نظر گرفتن پارامترهای متفاوت بتوان تعداد دستور های صادر شده از تابلو را مدیریت نمود و آن ها را بهینه کرد تعداد تجهیزات به کار برده شده در ساخت تابلو برق اگزاست پارکینگ کاهش یافته و در نتیجه در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد .

تابلو کنترل و مدیریت دود پارکینگ

تابلو کنترل و مدیریت دود پارکینگ

در طراحی ، ساخت و نصب و راه اندازی تابلو برق اگزاست پارکینگ باید دقت نمود علاوه بر ضوابطی که سازمان آتش نشانی استان تهران به اجرای آن الزام دارد برخی از موارد به صورت سفارشی می تواند در آن دیده شود که بستگی به تجربه و مهارت سازنده تابلو برق اگزاست پارکینگ دارد .

برخی از موارد سفارشی در ساخت و طراحی تابلو برق اگزاست
1- استفاده از صفحه نمایشگر لمسی (HMI) : در برخی از پروژه ها که محل نصب تابلو با توجه به الزامات آتش نشانی استان تهران در داخل لابی می باشد استفاده از این رابط کاربری انتخاب هوشمندانه تریست. از طرفی استفاده از یک صفحه نمایشگر که در آن تمام تجهیزات به صورت کامل تعریف شده در زمان تحویل به کارشناسان سازمان آتش نشانی کمک بسزایی خواهد نمود.استفاده از این نمایشگر باعث افزایش هزینه ساخت تابلو می شود .
2- استفاده از اینورتر جهت کنترل دور فن ها : در پروژه هایی که محل نصب فن های آن در حیاط می باشد توصیه میگردد از این تجهیز در داخل تابلو برق اگزاست پارکینگ استفاده شود ، با توجه به اینکه فن های موجود در بازار عمدتا از نوع تک دور می باشند لذا توصیه می گردد در ظرفیت های بالا جهت کنترل بر دور فن ها از اینورتر در داخل تابلو برق اگزاست پارکینگ استفاده گردد .
3- سفارش اسکلت تابلو برق اگزاست پارکینگ : تابلو برق اگزاست پارکینگ بنا به درخواست خریدار می تواند به دو صورت روی کار و توی کار ساخته شود . حتما قبل از تایید نهایی سفارش از روی کار یا توی کار بودن تابلو برق اگزاست پارکینگ خود اطمینان حاصل نمایید .

تابلو کنترل و مدیریت دود پارکینگ

تابلو کنترل و مدیریت دود پارکینگ

نکات مهم و اجرایی در خصوص تابلو برق اگزاست پارکینگ:
1- محل نصب تابلو برق اگزاست پارکینگ باید در طبقه ایی باشد که تراز تخلیه در آن طبقه تعریف شده است . اجرا کردن تابلو برق اگزاست پارکینگ در طبقات منفی و یا بر روی پشت بام از نظر سازمان آتش نشانی مورد تایید نمی باشد و شرکت مشاور آتشنشانی می بایستی در حین انجام کار این محل را برای شما مشخص کند . دسترسی به تابلو برق اگزاست پارکینگ باید برای فرمانده آتش نشانی کاملا فراهم باشد به این معنا که نمی توان تابلو برق اگزاست پارکینگ را در فضاهایی که امکان قفل شوندگی دارند تعبیه نمود .
2- مطابق با ضوابط آتش نشانی استان تهران تابلو برق اگزاست پارکینگ (تابلو کنترل دود و تهویه پارکینگ) باید به گونه اي طراحی شده باشد که بتوان آنرا به صورت دستی نیز کنترل نمود و سوئیچ عملکرد دستی آن باید در محلی مناسب قرار گیرد. این سوییچ باید داراي سه وضعیت خاموش/ روشن/ اتوماتیک باشد.
3- از تمامی تجهیزات سامانه کنترل و مدیریت دود پارکینگ ( اگزاست پارکینگ) در صورتی که در معرض حریق باشند باید کابل مقاوم در برابر حریق تا محل نصب تابلو برق اگزاست پارکینگ اجرا شود ، معمولا کابل های ورودی به تابلو برق اگزاست پارکینگ به تعداد تجهیزات می باشد . در صورت استفاده از فن های دور متغیر مانند جت فن های F300 به تعداد دور های مختلف باید از محل نصب تجهیزات تا محل نصب تابلو برق اگزاست پارکینگ کابل جداگانه اجرا گردد .

 

به صورت کلی یادآوری و ابلاغ تمامی نکات فوق به سازنده و کارفرما جزء وظایف شرکت مشاور آتش نشانی در تهران می باشد تا سازنده جهت اخذ تاییدیه نهایی از سازمان آتش نشانی تهران در پروسه اخذ پایان کار ساختمان خود دچار مشکل نشود.
در رابطه با انجام سرویس و نگهداری دو سالانه ساختمان ها جهت اخذ تاییدیه نهایی از سازمان آتشنشانی تهران منوط به انتخاب شرکت مورد تایید سازمان آتش نشانی تهران در وندور لیست سازمان آتش نشانی تهران می باشد.
یکی از امتیازات شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما مناسب بودن هزینه اخذ تاییدیه آتشنشانی نسبت به تعرفه اعلام شده انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای ایمنی و مهندسی حریق استان تهران و ارائه مشاوره رایگان آتش نشانی می باشد.
شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما با داشتن کارشناسان و طراحان مجرب و با دانش و تیم اجرایی با تجربه و توانمند قادر است در کوتاهترین زمان ممکن ، بهترین و مناسب ترین خدمات مشاوره رایگان را در خصوص اگزاست اعم از طراحی اگزاست پارکینگ ، سیستم تخلیه دود پارکینگ ، سیستم مدیریت دود پارکینگ ، انجام تست دود اگزاست پارکینگ ، خرید تجهیزات اگزاست پارکینگ ،خرید فن های اگزاست F300 ، خرید جت فن F300 ، ساخت تابلو برق اگزاست ، خرید موتور دمپر اگزاست ، ساخت دمپر اگزاست و خرید سنسور مونوکسید کربن پارکینگ به سازندگان و کارفرمایان محترم ارائه نماید.
همچنین شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما توانایی آن را دارد که به کارفرمایان محترم در زمینه تامین تجهیزات سیستم اطفاء حریق از جمله اسپرینکلر ، شیرآلات ابتدای خط ، زون کنترل ولو ، جعبه آتش نشانی ، بوستر پمپ آتش نشانی ، کپسول های آتش نشانی BCو کپسول های آتش نشانی ABC و بهینه سازی طراحی سیستم اطفاء حریق به وسیله نرم افزار های محاسبات هیدرولیک اطفاء حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی مانند اتواسپرینک (Autosprink ) یاری رساند .
لازم به ذکر است شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما در زمینه تامین تجهیزات سیستم اعلام حریق از جمله دتکتورهای اعلام حریق متعارف ، دتکتورهای اعلام حریق آدرس پذیر،سنسورهای مونوکسید کربن Co ، سنسورهای دودی موضعی ، سنسور های اعلام حریق حرارتی موضعی ، شاسی اعلام حریق ، آژیر اعلام حریق ، پنل اعلام حریق مرکزی متعارف ، پنل اعلام حریق مرکزی کانونشنال Conventional ، پنل اعلام حریق مرکزی آدرس پذیر Addressable فعالیت دارد که همگی آن ها مورد تایید سازمان آتش نشانی تهران می باشند .