فن فشار مثبت راه پله ( Stairwell pressurization)

تعریف فشار مثبت راه پله مطابق با ضوابط آتش نشانی استان تهران :
سامانه اي که با ایجاد فشار در دهلیز پلکان، از ورود و نفوذ دود به داخل دهلیز پلکان جلوگیري کرده و آن را به صورت مکانی امن و عاري از دود و حرارت، جهت فرار افراد و یا دسترسی نیروهاي امدادي، نگاه میدارد.
هدف سامانه فشار مثبت راه پله مطابق با ضوابط آتش نشانی استان تهران :
سامانه فشار مثبت پلکان به منظور بالا بردن فشار هواي داخل دهلیز پلکان اجرا شده و هدف از آن ایجاد محیطی امن و عاري از دود به منظور فرار ساکنین می باشد و اجراي آن در ساختمان هایی که طبق دستورالعمل ایمنی معماري نیاز به سامانه فشار مثبت دارند، اجباري است. محاسبات سامانه فشار مثبت باید بر اساس ایجاد اختلاف فشار مناسب در دهلیز پلکان نسبت به فضاي مجاور، انجام شود.

فن فشار مثبت راه پله ( Stairwell pressurization)

طراحی سامانه های فشار مثبت

مقدار فشار هواي داخل دهلیز پلکان پس از راه اندازي سامانه فشار مثبت باید به اندازه اي باشد که اجازه نفوذ دود ناشی از حریق را به دهلیز پلکان ندهد. مقدار حداقل اختلاف فشار نسبت به فضاي مجاور، در ساختمان هاي مجهز به شبکه بارنده کامل، 12.5 پاسکال و در سایر ساختمان ها، 25 پاسکال باید باشد.
انتخاب تجهیزات سامانه فشار مثبت شامل فن، الکتروموتور و غیره باید بر اساس مشخصات فنی سازنده و نمودارهاي فشار و دبی و به گونه اي انجام شود که توان ایجاد اختلاف فشار مناسب را دارا باشد. مقدار فشار هواي داخل باکس پلکان پس از راه اندازي سامانه فشار مثبت باید حداکثر به اندازه اي باشد که نیروي وارد بر درب پلکان در هیچکدام از طبقات، از نیروي مجاز جهت باز کردن درب ( 133 نیوتن) بیشتر نشود. مقدار این نیرو به ابعاد درب، فاصله دستگیره تا کناره درب، نیروي لازم جهت غلبه بر جک خودبست درب و اختلاف فشار، بستگی دارد.
همچنین سامانه فشار مثبت باید در ارتباط با سامانه اعلام حریق بوده و راه اندازي آن باید توسط یک یا هر دو شرط ذیل باشد.
• سامانه کشف و اعلام حریق (در اثر دود، نرخ سریع افزایش حرارت، کاشف چند شرطی، فلوسوئیچ اسپرینکلر و …)
• سوئیچ مخصوص آتشنشانی (راه اندازي به صورت دستی)
پس از کشف حریق توسط این سامانه سریعاً فرمانی جهت تغییر وضعیت تابلوي فرمان فن از وضعیت عادي به وضعیت حریق صادر شود.
در ساختمان هاي با کاربري غیرمسکونی، و یا ساختمان هاي مسکونی که ارتفاع دهلیز پلکان آنها (کف پایین ترین قسمت پلکان تا سقف بالاترین قسمت پلکان) بیش از 30 متر میباشد، سامانه فشار مثبت باید به صورت شبکهاي (کانال- کشی) اجرا شده و حداقل در هر سه طبقه، از طریق یک دریچه با ابعاد مناسب به دهلیز پلکان مرتبط گردد.
سامانه فشار مثبت در ساختمانهاي مسکونی با تعداد طبقات مجموعاً بیش از 12 طبقه و یا تعداد واحدهاي بیش از 24 واحد و همچنین در ساختمانهاي غیرمسکونی، باید به صورت داینامیک طراحی شده و در هر لحظه به کمک روش مناسب (سامانه کنترلی مناسب، دریچههاي اطمینان، تغییر ظرفیت فنها و غیره)، میزان فشار داخل دهلیز پلکان را در محدوده استاندارد حفظ نماید.
در خصوص ساختمانهاي مسکونی با ارتفاع دهلیز پلکان کمتر از 30 متر و تعداد واحدهاي حداکثر 24 واحد، میتوان به صورت سرانگشتی، مقادیر مندرج در جدول ذیل را در نظر گرفت.

مقادیر سرانگشتی ظرفیت فن فشار مثبت در پلکانهاي زیر 30 متر و ساختمانهاي زیر 24 واحد

مقادیر سرانگشتی ظرفیت فن فشار مثبت در پلکانهاي زیر 30 متر و ساختمانهاي زیر 24 واحد

مقادیر سرانگشتی فشار فن فشار مثبت در پلکانهاي زیر 30 متر و ساختمانهاي زیر 24 واحد

مقادیر سرانگشتی ظرفیت فن فشار مثبت در پلکانهاي زیر 30 متر و ساختمانهاي زیر 24 واحد

نکته مهم در خرید فن های فشار مثبت پلکان :
مقادیر مندرج در جدول فشار فن فشار مثبت پلکان مربوط به حالت فن تزریق مستقیم بوده و در صورت استفاده از روش شبکه اي کانال کشی باید میزان افت فشار ناشی از کانال ها، اتصالات و دریچه ها نیز در آن لحاظ شود.

فن هوای تازه بین کانالی

فن فشار مثبت بین کانالی

فن هوای تازه سانتریفیوژ

فن فشار مثبت سانتریفیوژ

به صورت کلی یادآوری و ابلاغ تمامی نکات فوق به سازنده و کارفرما جزء وظایف شرکت مشاور آتش نشانی در تهران می باشد تا سازنده جهت اخذ تاییدیه نهایی از سازمان آتش نشانی تهران در پروسه اخذ پایان کار ساختمان خود دچار مشکل نشود.
در رابطه با انجام سرویس و نگهداری دو سالانه ساختمان ها جهت اخذ تاییدیه نهایی از سازمان آتشنشانی تهران منوط به انتخاب شرکت مورد تایید سازمان آتش نشانی تهران در وندور لیست سازمان آتش نشانی تهران می باشد.
یکی از امتیازات شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما مناسب بودن هزینه اخذ تاییدیه آتشنشانی نسبت به تعرفه اعلام شده انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای ایمنی و مهندسی حریق استان تهران و ارائه مشاوره رایگان آتش نشانی می باشد.
شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما با داشتن کارشناسان و طراحان مجرب و با دانش و تیم اجرایی با تجربه و توانمند قادر است در کوتاهترین زمان ممکن ، بهترین و مناسب ترین خدمات مشاوره رایگان را در خصوص اگزاست اعم از طراحی اگزاست پارکینگ ، سیستم تخلیه دود پارکینگ ، سیستم مدیریت دود پارکینگ ، انجام تست دود اگزاست پارکینگ ، خرید تجهیزات اگزاست پارکینگ ،خرید فن های اگزاست F300 ، خرید جت فن F300 ، ساخت تابلو برق اگزاست ، خرید موتور دمپر اگزاست ، ساخت دمپر اگزاست و خرید سنسور مونوکسید کربن پارکینگ به سازندگان و کارفرمایان محترم ارائه نماید.
همچنین شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما توانایی آن را دارد که به کارفرمایان محترم در زمینه تامین تجهیزات سیستم اطفاء حریق از جمله اسپرینکلر ، شیرآلات ابتدای خط ، زون کنترل ولو ، جعبه آتش نشانی ، بوستر پمپ آتش نشانی ، کپسول های آتش نشانی BCو کپسول های آتش نشانی ABC و بهینه سازی طراحی سیستم اطفاء حریق به وسیله نرم افزار های محاسبات هیدرولیک اطفاء حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی مانند اتواسپرینک (Autosprink ) یاری رساند .
لازم به ذکر است شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما در زمینه تامین تجهیزات سیستم اعلام حریق از جمله دتکتورهای اعلام حریق متعارف ، دتکتورهای اعلام حریق آدرس پذیر،سنسورهای مونوکسید کربن Co ، سنسورهای دودی موضعی ، سنسور های اعلام حریق حرارتی موضعی ، شاسی اعلام حریق ، آژیر اعلام حریق ، پنل اعلام حریق مرکزی متعارف ، پنل اعلام حریق مرکزی کانونشنال Conventional ، پنل اعلام حریق مرکزی آدرس پذیر Addressable فعالیت دارد که همگی آن ها مورد تایید سازمان آتش نشانی تهران می باشند .