دمپر موتور دار (Motorized damper)

تعریف دمپر موتور دار (Motorized damper) مطابق با ضوابط آتش نشانی تهران :
دمپري که مجهز به موتور الکتریکی بوده و تحت فرمان پانل کنترلی میتواند به وضعیت باز یا بسته تغییر حالت داده و عبورجریان هوا را از داخل کانال، کنترل نماید.
تعریف دمپر هوا (Air operated damper) مطابق با ضوابط آتش نشانی تهران :
دمپر تأیید شدهاي که به صورت مکانیکی و در اثر نیروي جریان هوا در یک سمت عمل میکند.
خرید دمپر های موتور دار به همراه نصب (موتور دمپر اگزاست و هوای تازه)
همانطور که در مقاله اگزاست پارکینگ ( تخلیه دود) مطرح شد در برخی از طراحی ها جهت کاهش ظرفیت فن ها می توان از دمپر های موتور داراستفاده نمود .

نمونه دمپر موتوردار جهت استفاده در سیستم تخلیه دود پارکینگ

نمونه دمپر موتوردار جهت استفاده در سیستم تخلیه دود پارکینگ

اگر در نقشه های تایید شده ، طراحی اگزاست پارکینگ بر مبنای استفاده از موتور دمپر باشد باید در سیستم تخلیه دود پارکینگ و در قسمت اجرای کانال این موتور دمپر ها تعبیه گردد . توصیه می گردد همزمان با اجرای کانال کشی خرید و نصب دمپر موتوردار صورت گیرد . به این دلیل که بعد از اجرای کانال کشی نصب این موتور دمپرها با مشکلاتی رو به رو می شود، از این رو بهتر است همزمان با اجرای کانال کشی نصب دمپر موتوردار صورت گیرد . برخی از تامین کنندگان دمپر ها جهت سهولت نصب همزمان دمپر و موتور دمپر را به صورت کوپل شده در اختیار خریدار قرار میدهند . این کار معایب و مزایای خاص خود را دارد . اگر نصب این دمپر ها در انتهای پروژه صورت گیرد خرید این تجهیزات به صورت کوپل شده بلا مانع می باشد اما اگر در اواسط کار نصب گردد و تا زمان تحویل به سازمان آتش نشانی مدت زمان زیادی باقی مانده باشد امکان آسیب دیدن در این موتور دمپرها وجود دارد و از آنجایی که قیمت این موتور دمپرها زیاد می باشد لذا ما همواره به خریداران توصیه میکنیم به صورت جدا گانه این کار را انجام دهند به این ترتیب که در ابتدا فقط دمپر ها را نصب کنند و در زمان راه اندازی سیستم کنترل دود اقدام به نصب موتور دمپرها کنند . همچنین در زمان اجرای سقف کاذب باید به این نکته دقت داشت که حتما فضای تعمیرات نگهداری برای این موتور دمپر ها در نظر گرفته شود .
 نکته مهم در نحوه سفارش دمپر های موتور دار (موتور دمپر اگزاست و هوای تازه)
جهت سفارش دمپر های موتور دار باید به این نکته توجه کرد که در صورت محاسبه اشتباه ابعاد دمپر پس از ساخته شدن به هیچ عنوان قابل تغییر نمی باشند و امکان هوابند شدن سیستم نیز وجود ندارد . از این رو نحوه محاسبه ابعاد دمپر های موتوردار از اهمیت بالایی برخوردار است .
((شرکت مشاور آتشنشانی رایان طراحان با اعزام کارشناسان خود به پروژه ، در کنار شماست تا خرید درستی جهت اخذ تاییدیه آتش نشانی داشته باشید ))

چند نمونه از اشتباهات رایج در محاسبه ابعاد دمپر های موتور دار :
1- ساخت دمپر بر مبنای ابعاد موجود در نقشه های تایید شده : در بیشتر اوقات بین نقشه های تایید شده از سازمان آتش نشانی استان تهران و نقشه های اجرا شده تفاوت هایی وجود دارد به همین دلیل توصیه می گردد حتما ابعاد مربوط به دمپر ها از روی نقشه های اجرایی برداشت گردد .
2- برداشت ابعاد دمپر بر مبنای پشت تا پشت فلنج و ساخت دمپر بر مبنای ابعاد خالص کانال : به این شکل که در زمان اندازه گیری دمپر ها فاصله پشت تا پشت فلنج ها خوانده می شود و این ابعاد به عنوان ابعاد خالص کانال به سازنده دمپر اعلام می گردد که این امر باعث اشتباه در ساخت دمپر می گردد .
3- استفاده از واحد های اندازه گیری متفاوت : بهتر است ابعاد اعلام شده جهت ساخت دمپر بر مبنای اینچ صورت گیرد و این اندازه ها با مترهای مندرج به واحد اینچ اندازه گیری شود و از تبدیل واحد سانتی متر به اینچ خودداری گردد. به این دلیل که در زمان تبدیل واحد سانتی متر به اینچ در بیشتر موارد از عدد 2.5 سانتی متر به ازای هر اینچ استفاده می شود در صورتی که تبدیل واحد درست عدد 2.54 سانتی متر به ازای هر اینچ می باشد و در اعداد بزرگ این قضیه باعث اختلاف ابعاد دمپر می گردد .
4- استفاده از دمپر های با کیفیت ساخت پایین : این امر در زمان تست دود به خوبی خود را نشان می دهد به این شکل که وظیفه اصلی این دمپر ها امکان و یا عدم امکان عبور سیال ( دود یا هوا) می باشد و در صورتی که کیفیت ساخت این دمپرها پایین باشد در زمان تست دود ظرفیت هوای تخلیه و یا ظرفیت هوای جبرانی در آن طبقه به درستی پوشش دهی نمی شود .

خرید موتور دمپر سیستم تخلیه دود پارکینگ ( اگزاست)
با توجه به این نکته که در حال حاضر هیچ وندور لیستی در خصوص موتور دمپر وجود ندارد در زمان خرید توصیه می گردد حتما با مشاور خود در این زمینه مشورت انجام دهید . تعدد برند های موجود در بازار با کاربردهای متفاوت امکان خرید اشتباه در این مورد را افزایش می دهد و از آنجایی که هزینه خرید موتور دمپر برای اگزاست پارکینگ هزینه بالایی دارد حتما باید طبق تاییدیه مشاور آتش نشانی شما خریداری گردد . در حال حاضر برند های مختلفی در بازار ایران در زمینه فروش موتور دمپر های تخلیه دود پارکینگ فعالیت میکنند مانند برند زیمنس ، بلیمو ، لوفبرگ و …. که در مدل های مختلف با قدرت های مختلف تفاوت قیمتهای زیادی دارند . انتخاب قدرت مناسب موتور که با واحد نیوتن بر متر مربع سنجیده می شود نکته بسیار مهمی می باشد . اگر بنا به هر دلیلی این قدرت درست محاسبه نشده باشد در زمان عملکرد موتور دمپر به درستی کار نخواهد کرد .

نمونه موتور دمپر با قدرت های مختلف جهت استفاده در سیستم تخلیه دود پارکینگ

نمونه موتور دمپر با قدرت های مختلف جهت استفاده در سیستم تخلیه دود پارکینگ

به صورت کلی یادآوری و ابلاغ تمامی نکات فوق به سازنده و کارفرما جزء وظایف شرکت مشاور آتش نشانی در تهران می باشد تا سازنده جهت اخذ تاییدیه نهایی از سازمان آتش نشانی تهران در پروسه اخذ پایان کار ساختمان خود دچار مشکل نشود.
در رابطه با انجام سرویس و نگهداری دو سالانه ساختمان ها جهت اخذ تاییدیه نهایی از سازمان آتشنشانی تهران منوط به انتخاب شرکت مورد تایید سازمان آتش نشانی تهران در وندور لیست سازمان آتش نشانی تهران می باشد.
یکی از امتیازات شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما مناسب بودن هزینه اخذ تاییدیه آتشنشانی نسبت به تعرفه اعلام شده انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای ایمنی و مهندسی حریق استان تهران و ارائه مشاوره رایگان آتش نشانی می باشد.
شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما با داشتن کارشناسان و طراحان مجرب و با دانش و تیم اجرایی با تجربه و توانمند قادر است در کوتاهترین زمان ممکن ، بهترین و مناسب ترین خدمات مشاوره رایگان را در خصوص اگزاست اعم از طراحی اگزاست پارکینگ ، سیستم تخلیه دود پارکینگ ، سیستم مدیریت دود پارکینگ ، انجام تست دود اگزاست پارکینگ ، خرید تجهیزات اگزاست پارکینگ ،خرید فن های اگزاست F300 ، خرید جت فن F300 ، ساخت تابلو برق اگزاست ، خرید موتور دمپر اگزاست ، ساخت دمپر اگزاست و خرید سنسور مونوکسید کربن پارکینگ به سازندگان و کارفرمایان محترم ارائه نماید.
همچنین شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما توانایی آن را دارد که به کارفرمایان محترم در زمینه تامین تجهیزات سیستم اطفاء حریق از جمله اسپرینکلر ، شیرآلات ابتدای خط ، زون کنترل ولو ، جعبه آتش نشانی ، بوستر پمپ آتش نشانی ، کپسول های آتش نشانی BCو کپسول های آتش نشانی ABC و بهینه سازی طراحی سیستم اطفاء حریق به وسیله نرم افزار های محاسبات هیدرولیک اطفاء حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی مانند اتواسپرینک (Autosprink ) یاری رساند .
لازم به ذکر است شرکت مشاور آتش نشانی رایان طراحان نیما در زمینه تامین تجهیزات سیستم اعلام حریق از جمله دتکتورهای اعلام حریق متعارف ، دتکتورهای اعلام حریق آدرس پذیر،سنسورهای مونوکسید کربن Co ، سنسورهای دودی موضعی ، سنسور های اعلام حریق حرارتی موضعی ، شاسی اعلام حریق ، آژیر اعلام حریق ، پنل اعلام حریق مرکزی متعارف ، پنل اعلام حریق مرکزی کانونشنال Conventional ، پنل اعلام حریق مرکزی آدرس پذیر Addressable فعالیت دارد که همگی آن ها مورد تایید سازمان آتش نشانی تهران می باشند .